پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست؟

شاید دانستن طرز تهیه شیشلیک و این که اولین بار چه کسی شیشلیک را در رستوران خود به صورت رسمی سرو کرد یعنی در واقع پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست برای شما هم جالب باشد. ما در مقاله ای دیگر به طرز تهیه  شیشلیک پرداختیم. اکنون در این مطلب می خواهیم در مورد پدر شیشلیک ایران و شاندیز صحبت کنیم.

پاسخ به سوال پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست؟

در پاسخ به سوال پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست، گفته می شود شیشلیک از غذاهای سنتی دیرینه شاندیز است، که از دوران پهلوی نام آن در رستوران های این شهر به گوش می خورده است. واژه شیشلیک برگرفته از زبان ترکی می باشد. معنای لغوی شیشلیک در ترکی، کباب سیخی است.

در طی گذشت سالیان مهارت پخت شیشلیک در میان مردم گسترش پیدا می کند به طوری که در حال حاضر شیشلیک در سایر استان های کشور پخت و ارائه می شود. پیشکسوتان زیادی در این عرصه فعالیت خود را آغاز کردند. که در مورد آنها روایت های مختلفی وجود دارد. در این مقاله سعی داریم به اصلی ترین این روایت ها بپردازیم.

روایت اول ابداع شیشلیک شاندیز

در اظهارات اولین ارائه دهندگان شیشلیک آورده اند که رستورانی در بالای یک ساختمان دو طبقه، معروف به کریم شیشلیکی به طبخ این غذا پرداخته است. البته این نوع شیشلیک بدون سیخ و با نان در این رستوران سرو می شده است. در واقع این هنر شاندیزی ها بود که بعدها، شیشلیک را به صورت کباب سیخی طبخ کردند. اما در مورد اینکه اولین بار با همت چه کسی این غذا طبخ شد مدرک مستدلی وجود ندارد. این روایت به تاسیس رستوران پسران کریم که از برندهای مطرح و شناخته بهترین شیشلیک مشهد بشمار می رود، منجر شده است.

انواع شیشلیک شاندیز

روایت دوم

اما اگر دوباره بپرسیم پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست باید این روایت را نیز بگوییم. هنری که شاندیزی ها در پخت شیشلیک و مزه دار کردن آن و استفاده از سیخ مخصوص دارند، با گذشت زمان به صورت یک فرهنگ درآمده است. پخت شیشلیک روش خاص خود را دارد. امروزه بهترین شیشلیک مشهد برای گردشگران داخلی و خارجی با مهارت خاص در رستوران ها سرو می شود.

اما روایت دوم مربوط به نانوای شاندیزی بنام حاج علی صفدری است. وی که ساکن شاندیز بوده است در رفت و آمد به مشهد به این فکر افتاده تا کاری کند مردم بیشتر جذب این شهر شوند و بیشتر به شاندیز بیایند. این نانوا که از نسل قدیم پدرانش در شغل نانوایی به مردم خدمت می کرده اند تصمیم می گیرد تا کاری کند مردم شهرهای اطراف تمایل بیشتری برای سفر به شاندیز پیدا کنند. بنابراین وی اقدام به تاسیس رستوران و چایخانه می کند. ایشان از همان جا  فعالیت خود را در این عرصه آغاز می کند. امروزه رستوران صفدری که در شعبات مختلف در سطح کشور مشغول فعالیت است حاصل زحمات حاج علی صفدری می باشد.

روایت سوم

در پاسخ به سوال پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست و اینکه بهترین شیشلیک مشهد احتمالا در کجا سرو می شود، باید روایتی دیگر را نیز بیان کرد.در بین شاندیزی ها روایت متفاوتی از ابداع شیشلیک وجود دارد. آنها باور دارند که برای نخستین بار شخصی به نام اکبر ایزدی این غذا را در این شهر ارائه کرد. شاید بهترین شیشلیک مشهد از همان زمان در بین مردم رونق گرفت.

با این حال اکبر ایزدی که سابقا مدیر رستوران ارم بوده، اظهار داشته است که با تلاش های مستمر دو برادر به نام های حاج حسین و حاج حسن ایزدی شیشلیک در سطح شاندیز برای نخستین بار رونق گرفت.

گفته می شود که این دو برادر در جوانی نجار بوده اند و پس از فوت پدرشان بخاطر حوادث و خطرات نجاری ازاین حرفه خارج می شوند. برادران ایزدی از یک رستوران کوچک آشپزی و رستوران داری را آغاز می کنند. آنها در پی جریانی با به سیخ کشیدن چند تکه گوشت به این غذای خوشمزه پی بردند. برادران ایزدی از تلاش و کوشش دست بر نداشتند. تا آنجا که حاج حسین در 25 سالگی نخستسن شیشلیک را به شکل امروزی در شاندیز طبخ کرد.

از همان زمان مردم شاندیز حسین شیشلیکی را به عنوان پدر شیشلیک شاندیز می شناسند. جالب است بدانید، نام حسین شیشلیکی را خود مردم برای این رستوران انتخاب کردند. با گذشت سالیان زیاد آنها توانستند با همت و کوشش مستمر نام جدانشدنی خود را از بهترین شیشلیک مشهد در خاطره ها ثبت کنند.

آنها با مهارت خاص خود بهترین شیشلیک مشهد را بنیان نهادند. امروزه اکبر ایزدی ادامه دهنده این نام است. بنابراین می توان گفت پاسخ سوال پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست اینست که اکبر ایزدی این فرد می باشد. وی با تلاش های مستمر خود توانست طبخ شیشلیک 200 متری را ثبت کند. همچنین با تکیه بر رسوم سفره داری ایرانی، منش حرفه ای رستوران داری و صفا و صمیمیت سفره ایرانی را بار دیگر در میان مردم زنده کرد. این افتخارات باعث شد نام اکبر ایزدی در کنار بهترین شیشلیک مشهد بر سر زبان ها بیوفتد.

بطوریکه در رستوران باغ دربار شاهد استقبال اصالتی ستودنی از ارائه بالاترین کیفیت شیشلیک در میان خاص و عام مردم، هستیم. این مساله برگ سبزی است که در کارنامه ی درخشان اکبر ایزدی و در یاد مردم ثبت شده است. ایشان همچنین در زمینه ی فراهم آوری محصولات با کیفیت غذایی نقش مهم و اساسی داشته اند.

به طور کلی این سه روایت از جای جای مشهد شنیده می شود. آنچه مسلم است تلاش عده ای است که باعث شدند امروزه شیشلیک بر سر سفره های ایرانی خوش بدرخشد و در تمام کشور به عنوان غذای با اصالت ایرانی به خوبی شناخته شود. اما در میان روایت ها و داستان بهترین شیشلیک مشهد همان روایت برادران ایزدی که از زبان خود مردم  شاندیز گفته شده است، در مورد این کباب تاریخی قابل استنادتر است. امیدواریم توانسته باشیم به سوال پدر شیشلیک ایران و شاندیز کیست جواب خوبی داده باشیم. از همراهی شما در خواندن این مطلب بسیار سپاسگزاریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

61  −    =  59