طرز تهیه شیشلیک چگونه است؟

طرز تهیه شیشلیک چگونه است؟ برای طرز تهیه شیشلیک شاندیز بهتر است حتما گوشت را به مدت یک شبانه روز یا حتی بیشتر در مواد مخصوص قرار دهیم تا گوشت کاملا مزه دار شده و همچنین ترد شود، تا بعد از پخت یک کباب لذیذ و آبدار داشته باشید. در صورتی که دیر تصمیم به تهیه کباب شیشلیک گرفته اید لازم است تا گوشت حداقل به مدت 5 ساعت داخل مواد خوابانده شود تا گوشت طعم خوبی بگیرد. بنابراین برای تهیه کباب شیشلیک سعی شود از قبل آماده سازی­های لازم صورت گیرد. در این مقاله در مورد طرز تهیه شیشلیک می خواهیم صحبت کنیم.

روش های تهیه شیشلیک شاندیز

شیشلیک شاندیز را می توان به چهار روش تهیه کرد:

  • طرز تهیه شیشلیک روی منقل
  • طرز تهیه شیشلیک بدون استخوان روی منقل
  • طرز تهیه شیشلیک در فر

طرز تهیه شیشلیک روی منقل

موادی که برای تهیه شیشلیک شاندیز روی منقل مورد نیاز هستند عبارتند از:

مواد لازم

دنده ی گوسفند، پیاز، سیر، آبلیمو­ی تازه، کره، روغن زیتون یا کنجد، زعفران دم کرده، ماست، نمک ، فلفل سیاه، پودر پاپریکا

مقدار این مواد به تعداد افراد بستگی دارد، همچنین استفاده کردن از ادویه ها برای مزه دار کردن گوشت کاملا سلیقه ای است و می­توان به دلخواه از ادویه های دیگری نیز استفاده کرد.

مراحل طرز تهیه شیشلیک روی منقل

این مراحل عبارتند از:

مرحله  اول

قبل از مزه دار کردن گوشت لازم است با یک وسیله مناسب (بیفتک کوب) به آرامی به تکه های گوشت ضربه بزنید تا گوشت ها پهن شوند و فرم مناسبی به خود بگیرند. (این کار را می­توان بعد از مزه دار کردن گوشت نیز انجام داد، اما در آن صورت چون بافت گوشت ترد و نرم شده است ممکن است از هم باز شود و فرم گوشت بهم بریزد.)

مرحله  دوم

سپس لازم است تا یک ظرف مناسب انتخاب شود، که بعد از تمیز کردن گوشت­ها آن­ها را داخل ظرف مورد نظر قرار دهید. پیاز­ها را می­توان به دو صورت به گوشت­ها اضافه کرد، هم می­توانید پیاز­ها را خرد کرده و به ظرف حاوی گوشت اضافه کنید و هم می­توانید پیاز­ها را رنده کرده و آب آن را به ظرف اضافه کنید. سیر را نیز خورد کرده و به ظرف حاوی گوشت اضافه نمایید.

مرحله  سوم

در ظرف مناسبی روغن کنجد یا زیتون، آبلیمو­ی تازه، زعفران دم کرده، فلفل سیاه، پودر پاپریکا، و ماست (به دلخواه) را با هم مخلوط نموده و به ظرف حاوی گوشت اضافه کنید و سپس با دست گوشت­ها را کامل به این مواد آغشته نمایید تا کامل به خورد گوشت رود.

دیس شامل شیشلیک

مرحله­ چهارم

در ظرف را گذاشته یا با سلفون روی آن را کاملا پوشانده و ظرف را به مدت حداقل 5 و حداکثر 24 ساعت درون یخچال قرار دهید تا گوشت کاملا مزه دار و ترد شود.

مرحله ی پنجم

بعد از اینکه دنده کباب ها در این مدت زمان کاملا ترد ، نرم و مزه دار شدند، زمان آن رسیده تا کباب­ها به سیخ کشیده شوند. حتما دقت کنید سیخ های که برای شیشلیک منقلی استفاده می­شود پهن باشند. زمان آن رسیده تا دنده ها را سیخ بزنید. می توانید به صورت یک در میان وسط دنده ها دنبه قرار دهید. علاوه بر سیخ زدن می­توانید تکه های گوشت را نیز داخل توری مخصوص کباب قرار دهید و کباب کنید.

مرحله  ششم

بعد از انجام سیخ زدن گوشت­ها زغال ها را روشن کنید دقت کنید تا زغال ها بصورت کاملا یکدست روشن شوند، چرا که دود زغال هایی که روشن نشده اند ممکن است باعث شود تا طعم کباب شیشلیک خراب شود. سپس سیخ ها را بر روی منقل قرار داده و اجازه دهید با حرارت ملایم کباب شوند. البته می توان کباب ها را بر روی منقل گازی یا باربیکیو نیز قرار داد و کباب کرد.

مرحله­ هفتم

در هنگام کباب شدن می توانید با برس کره آب شده را به کباب­ها آغشته کنید با این کار طعم کباب شیشلیک شاندیز خوشمزه تر و دلپذیر­تر می شود، همچنین مانع خشک شدن و سوختگی کباب هنگام پخت می شود. در پایان پخت نمک را به کباب­ها اضافه کنید، اگر در ابتدا این کار را انجام دهید باعث می شود هم بافت گوشت سفت شود و گوشت کامل پخته نمی شود. بعد از آماده شدن کباب­ها آن ها را سرو کرده و میل نمایید.

نکته های کلیدی در طرز تهیه کباب شیشلیک بر روی منقل

  • استفاده از میخک و آب انار طبیعی علاوه بر مواد دیگری که برای طرز تهیه شیشلیک استفاده می­شود باعث می شود طعم و عطر فوق العاده ای به کباب دهد. البته استفاده از مواد گفته شده کاملا سلیقه ای است.
  • زمانی که گوشت­ها را آماده می­کنید و آن­ها را برش می دهید حتما دقت شود که برش ها کوچک باشند و هر تکه گوشت بر روی دو استخوان قرار گیرد.
  • هنگام به سیخ کشیدن گوشت های دنده دقت شود سیخ ها از وسط دو استخوان رد شوند.

 

طرز تهیه شیشلیک بدون استخوان روی منقل

موادی که برای طرز تهیه شیشلیک بدون استخوان روی منقل مورد استفاده قرار می­گیرند عبارتند از:

مواد لازم

گوشت فیله ی گوساله یا راسته ی گوسفند، پیاز،روغن مایع، کره، زعفران، آب لیمو ترش تازه، نمک، فلفل سبز ریز، گوجه فرنگی

مراحل طرز تهیه شیشلیک بدون استخوان روی منقل

این مراحل عبارتند از:

مرحله­ اول

گوشت را شسته و خشک کنید ، سپس درون یک ظرف درب دار انتقال دهید و به مدت 12 ساعت داخل یخچال قرار دهید.این کار باعث می­شود بافت گوشت نرم شود (بیات کردن). بعد از این مدت زمان گوشت­ها را خلاف بافت گوشت در اندازه­های 2 سانتی متری برش دهید. این کار باعث می­شود تکه های گوشت طعم مواد را به خوبی جذب کنند و خوش طعم تر شوند.

مرحله­ دوم

در این مرحله سراغ طعم دار کردن گوشت می­رویم. برای این کار پیاز­ها را بصورت خلال های نازک خورد و مقداری نمک به آن اضافه کنید، سپس با چنگ زدن آب پیاز ها را خارج کنید.

 مرحله­ سوم

در ادامه زعفران دم کرده و مقداری روغن مایع را به پیاز ها اضافه نموده و سپس تکه های گوشت را با این مواد مخلوط کنید و درب ظرف را گذاشته و به مدت 24 ساعت درون یخچال قرار دهید. (برای ترد شدن بهتر گوشت می­توانید مقداری کیوی را بر روی گوشت رنده کنید و به مدت 15 تا 20 دقیقه به آن زمان دهید سپس کیوی­ها را از روی گوشت خارج نمایید.)

مرحله­ چهارم

در این مرحله تکه های گوشت را از مواد جدا کنید و به سیخ بکشید. در کنار آن گوجه و فلفل سبز را نیز به سیخ کشیده و بر روی منقل قرار دهید، در ادامه مخلوط کره و آب لیمو­ی تازه را حرارت دهید و با برس بر روی کباب­ها بکشید. در پایان این کباب خوش طعم و عالی را با کته یا چلو سرو نموده و میل فرمایید.

نکته های کاربردی در طرز تهیه کباب شیشلیک بدون استخوان

  • اگر زمان شما برای نرم کردن بافت گوشت شیشلیک کوتاه است می توانید از مقداری کیوی رنده شده استفاده کنید. اما دقت کنید زمان کوتاهی کیوی بر روی گوشت باشد چون خاصیت اسیدی کیوی باعث آسیب به بافت گوشت می شود.
  • برای این که یک کباب شیشلیک خوش طعم تر داشته باشید می توانید از تکه های دنبه میان تکه های گوشت استفاده کنید.
  • علاوه بر موادی که برای مزه داره کردن و طرز تهیه شیشلیک بدون استخوان گفته شد، می توانید از سسی که برای طرز تهیه شیشلیک با استخوان گفته شد نیز استفاده کنید.

دیس شیشلیک با خیارشور و گوجه

 طرز تهیه شیشلیک در فر

موادی که برای طرز تهیه شیشلیک در فر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

مواد لازم

دنده­ ی گوسفند یا راسته، پیاز، سیر آبلیمو، شکر قهوه ای، کره، خردل، پاپریکا، فلفل سیاه وقرمز، نمک

مراحل طرز تهیه شیشلیک در فر

این مراحل عبارتند از:

مرحله­ اول

در این مرحله پیاز­ها را ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس آب پیاز را درون یک ظرف ریخته و به آن فلفل سیاه اضافه کنید و خوب با هم مخلوط نماید. در ادامه گوشت­های مخصوص شیشلیک را به این مایه آغشته نمایید بر روی ظرف سلفون کشیده و به مدت 12 ساعت درون یخچال قرار دهید تا گوشت مزه دار شود.

مرحله­ دوم

گوشت را از یخچال خارج کنید و با بیفتک خوب بکوبید تا گوشت مقداری پهن شود. در یک ظرف دیگر خردل،شکر قهوه­ای سیر رنده شده آبلیمو پاپریکا، فلفل سیاه و قرمز و نمک را مخلوط نمایید. سپس دنده ها را طوری داخل سینی فر بچینید که از سینی بیرون نزنند، و در ادامه اطراف گوشت­ها را کاملا به سس تهیه شده آغشته نمایید.

مرحله­ سوم

فر را روشن نموده تا گرم شود.سینی را داخل فر در دمای 160 درجه به مدت 2 ساعت قرار دهید. بعد از این مدت زمان سینی را از فر خارج نموده و کباب های شیشلیک را به مخلوط کره ی آب شده زعفران و آبلیمو که از قبل آماده کرده اید آغشته کنید و دوباره سینی را به مدت نیم ساعت داخل فر قرار دهید. بعد از این مدت زمان کباب­های شیشلیک را سرو نموده و میل فرمایید.

نکته: در صورت نداشتن زمان کافی برای مزه دار شدن گوشت آن را به مدت 1 ساعت درون کیوی رنده شده قرار دهید.کیوی به دلیل داشتن خاصیت اسیدی باعث نرم شدن بافت گوشت می­شود. البته حتما دقت شود این مدت زمان طولانی نشود چون این خاصیت اسیدی به بافت گوشت آسیب می­زند.

سخن پایانی

در مورد اینکه برای طرز تهیه شیشلیک کدام روش را انتخاب کنید، کاملا سلیقه ای و اختیاری است. اما آنچه که درباره ی طرز تهیه شیشلیک اهمیت دارد، این است که گوشت به خوبی مزه دار شود و مراحل پخت کامل گردد. از همراهی شما سپاسگزاریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17  −  15  =